Berkemungkinan Besar Bekas Perdana Menteri Bercadang Untuk Melaksanakan I-Sinar 2.0 & -lestari 2.0 Dengan Jarak Masa Yang Terdekat


Bekas Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Sri Najib Razak ada menyatakan "keuntungan bagi suku 1 2021 sebanyak RM19.3 billion".

Jumlah aset yang terkumpul oleh KWSP juga diumumkan telah jatuh sedikit ke RM982 bilion pada akhir suku 1 2021 dari RM998 bilion pada akhir tahun 2020 tapi masish lebih tinggi berbanding RM925 bilion pada tahun 2019 sebelum pandemik.

Penurunan RM16 bilion ataupun 1.6% dari RM998 bilion ini adalah akibat pengeluaran RM78.8 bilion melalui skim i-Sinar dan I-Lestari.

Tujuan ini dilaksanakan merujuk kepada 

1. Jumlah aset KWSP yang masih kukuh

2. Pengeluaran melalui i-Sinar 1.0 dan I-Lestari 1.0 sebelum ini cuma membawa kepada penurunan 1.6% daripada jumlah aset KWSP

3. Kesan dari "Total Lockdown" sekarang adalah jauh lebih genting setelah kegagalan bersiri PKP 2.0 dan PKP 3.0 separuh masak.

Oleh itu , Dato Tan Sri Najib saran kerajaan PN untuk melaksanakan i-Sinar 2.0 & dan i-Lestari 2.0 pada kadar separuh berbanding versi 1.0 sebelum ini untuk tempoh 3 bulan. 

Beliau juga berkata " jika dulu , impak i-Sinar/i-Lestari 1.0 adalah RM78.8 bilion maka impak i-Sinar/i-Lestari 2.0 pada kadar separuh tidak akan sampai RM39.4 bilion - atau 4% daripada jumlah aset RM981.7 bilion KWSP terkini.

Post a Comment

74 Comments

  1. Sukurlh ringan sikit beban byr hutang sewa...πŸ™πŸ™

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dato Seri Bossku....sy amat2 lah bersetuju dengan cadangan Dato Seri Ini....Bagi sy rakyat marhain ni mmg amat2...sgt2...mengharapkan dari pengeluran kwsp I Sinar I Lestari....Dengan keadaan sy skrg yg x bekerja.....perlu menjaga mak dan seorang kakak sy yg oku....Dengan i sinar atau i lestari ini...dpt la sy gunakan untk diri sy dan keluarga sy ni.....Mohon sgt lah dgn kuasa dan kewibawaan Dato Seri kami rakyat dpt membuat pengeluaran kwsp tanpa golongan yg bersasar...Bgi kami dgn duit i sinar atau i lestari ni dpt la membantu kami dlm keadaan negara skrg ni...klau nk di ikut kan jumlah I lesrari yg rm500 atau i sinar rm1000 ni...mmg xckup...tapi dri xde langsung kami bersyukur.....dan sy sebagai seorang yg dlm ketegori b40 yg bujang.....bantuan prihatin rakyat BPR sebanyak rm100.....Dato Seri fkir kan la dgn rm100 ni......ape yg kami rakyat2 semua bole buat......
      Ape pon kami rakyat marhain mmg berharap Dato Seri dpt membantu dan menyelesaikan masalah kami....Sy dulu.....kini dan selamanye dgn parti yg dh memerintah lebih dari 60 tahun......ape pon sy tetap dgn kerajaan dulu.....sebab sy lahir dlm kerajaan tersebut.....dan xkn sesekali belot.......kenangkan la jasa dan pengorbanan datuk2 dan nenek moyang kita untk parti keramat dan kerajaan ni.....maaf la pada sape2 yg xsuka dgn penulisan sy ni seolah2 mcm mengipas.....fkir atau nilai lah...sama2 la kita semua berdoa supaya Wabak Covid 19 ni lenyap dari bumi ini dan semua yg sedang sakit kembali sihat dan sama2 kita berdoa agar ape yg sedang Dato Seri kita uruskan kita semua dpt meneruskan i sinar 2.0 i lestari 2.0
      Moga ape yg kita semua hajatkan dimakbul dan diperkenan kan oleh ALLAH S.W.T

      Delete
    2. SAYA SETUJU, LAGIPUN DUIT BANTUAN YG KERAJAAN BERI TAK MENGCUKUPI UTK MENYELESAIKAN PELBAGAI MASALAH YG SEBAHAGIAN RAKYAT HADAPI, LOCKDOWN YG TELAH DIWARTAKAN INI AMAT MENYUSAHKAN KAMI , LAIN LAH PAK2 MENTERI, ORG2 KAYA YG SENANG LENANG , ORG2 MISKIN MCM NELAYAN, PETANI2 LAIN2 , DUIT KWSP INILAH JALAN MENYELESAIKAN PELBAGAI MASALAH KEHIDUPAN ....TOLONG LAKUKAN ISINAR 2.0 , KALAU TIDAK , PILIHANRAYA YG AKAN DTG , MOH KITA TUKAR PM DAN KONCO2 NYA SEKALI

      Delete
    3. Saya juga amat lah setuju dalam keadaan ini boleh membantu rakyat yang ada masalah kewangan,berhentikan kerja,tiada kerja,bayar bil,segalanya untuk kebaikan rakyat dan simpanan kwsp bagus diteruskan di gandakan kerana itu lah duit simpanan rakyat sendiri...kalau di katakan ingin tunggu masa tua nanti dato sri rasa tidak kesampaian merasainya kerana dalam keadaan bergini esok lusa kita tidak tahu ada ke tidak lagi didunia bagi merasanya tidak kira berapa banyak duit di dalam akaun kwsp bantu atau beri peluang untuk merasa lega bagi orang yang amat memerlukan...saya juga dapat merasainya rakyat sokong...kerana saya juga terkesan bila jadinya masalah yang berlaku waktu ini..
      Saya sokong dato

      Delete
    4. Setuju sangat... dpt meringankan beban keluarga sekarang.

      Delete
    5. Setujuh busku...
      DSNR memang memahami permasalahan dan kehendak rakyat....
      Trm ksh busku....
      Radu Tatap Radu...
      Salam dr pemuda kimanis

      Delete
    6. Saya sangat setuju.. Tak keje lama dah ni.. Tak cukup nak Menampung keluarga ni

      Delete
  2. Replies
    1. Setuju. Sgt2 sgt.. Sgt setju..
      ;

      Delete
    2. Syukur alhamdulillah dato sri kembali ke pangkuat rakyat.saya sangat setuju dato sri buat keputusan yg sangat selesa buat raykat jelata.tpi kan kenapa saya tak layak untuk memohon i.lestari saya ibu tungal dgn tanggungan sy 3 org anak

      Delete
  3. Harap ada i-sinar 2.0 & i-lestari 2.0 ,boleh mengurangkan beban kami yg hilang kerja...cuti tanpa gaji

    ReplyDelete
  4. Setuju sgt.lagipun time covid ni je kami.mintak pengeluaran.insyallah lps covid dh boleh kembali seperti asal.

    ReplyDelete
  5. Setuju...berharap sgt...x keja ni....

    ReplyDelete
  6. Alhamdulilah...bole membantu bagi yang memerlukan...

    ReplyDelete
  7. Amat bersetuju dengan isinar dan I lestari 2.0...kerana kita tidak tahu sampai bila PKP ini akan berlanjutan..dan UTK 2.0 ini akan membantu 80% rakyat yg berada dlm keadaan dibebani hutang saat covid melanda. Kami rakyat amat berbesar hati sekiranya kerajaan membuat 2.0 ini....prihatin lah kepada kami yg memiliki tanggungan dan bukan nya belia yg 18 - 20thn itu...ini kerana mereka dlm tanggungan kami jugak.... menyatakan apa yg benar sahaja

    ReplyDelete
  8. Sgt2 setuju..mmandangkan keperluan semasa semakin mndesak kini...

    ReplyDelete
  9. Semua rakyat sdg terkesan, pekerjaan n gaji x menentu, elokla dilaksanakan i-sinar 2.0

    ReplyDelete
  10. Betul tu kwsp masih ada untung lagi banding dgn rakyat yg betul2 terkesan dgn kelangsungan hidup di PKP 3.0 ni

    ReplyDelete
  11. Sangat setuju..kerja tak menentu,bil2 dan sewa kena bayar,anak2 nak mkn..

    ReplyDelete
  12. Setuju sangat LA..dalam keadaaan ekonomi skrg ni..

    ReplyDelete
  13. setuju sgt..byk loan yg tertunnggak..tlg la rakyat

    ReplyDelete
  14. Setuju sangat2 ,tq sbb meringanksn beban kami

    ReplyDelete
  15. Amat bersetuju.. terima kasih kerana meringankan beban kami..

    ReplyDelete
  16. Memang setuju...tetapi adakah Perdana Menteri akan akur dgn cadangan DSNR...saya rasa tidak...sebab Menteri Kewangan jugq sangat bongkak dan tidak pedulikan rakyat yg miskin seperti kami..

    ReplyDelete
  17. Sgt setuju..kerana raykat yg terdesak dlm kesempitan wang akan mula pemimjam duit dari Ahlong jika tiada bantuan i-sinar /i-lestari..

    ReplyDelete
  18. Setuju dgn cadangan ini..yg masih bekerja pun hanya dpt gaji basic sahaja,elaun n OT tiada..

    ReplyDelete
  19. Setuju.....klu blh awal kn......

    ReplyDelete
  20. Setuju sangat i-sinar Sambung terus Kami dh terjejas teruk sekarang ni....πŸ™πŸ™πŸ™❤️❤️

    ReplyDelete
  21. Sangat² setuju...kami pemain² dlm sektor pendidikan amat² terkesan teruk akibat pandemik ini...hrp sgt kerajaan mempertimbangkan saranan DSNR ni sebaik mungkin...syukran

    ReplyDelete
  22. sangat setuju...sy diberhentikan bulan 10,2020..sampai skrang belum dapat kerja..nasib baik ada isinar,ilestari..dapat cover prblanjaan..tapi ilestari,isinar dah hbis..takde sumber pndapatan..harap2 sangat 2.0 ni brjaya dilaksanakan..

    ReplyDelete
  23. Setuju Sangat2 ni.. Kami berharap sangat ni nak Menampung hutang dan kluarga lagi ni.. Tak cukup semua ni.. Kami berharap pm dengar rintihan kami ni.. Kalau nak berharap bantuan kerajaan memang tak cukup

    ReplyDelete
  24. Sukurlh klu dismbung skrg ni harap dropship komisen x bnyk byr sewa rumah kperluan ank lgi...aminn klu dato buat...moga murah rezeki

    ReplyDelete
  25. Saya paling setuju..bagi la kami guna kan wang kwsp kami..kami dalam keadaan sangat2 memerlukan duit untuk sara anak bini dan kelaurga kami...

    ReplyDelete
  26. Saya Sangatttt SETUJU memandangkan tidak bekerja tetap Dan telah diberhentikan kerja Oleh MAJIKAN...

    Kami sangat terkesan Dan tiada punca pendapatan tetap

    BPR dah mohon tapi bila dah kemaskini tiada dapat ap2 BANTUAN..sangat mendukacitakan..

    Mohon segera diluluskan

    ReplyDelete
  27. Setuju sangat2 πŸ‘ kami rakyat memang berharap sangat bantuan bukan hanya untuk B40, M40 juga telah terkesan, πŸ˜”hutang2 pun dah banyak bertangguh... Bantuan2 tidak mencukupi dan pelbagai masalah lain lagi. Kami rakyat biasa ni benar2 terkesan dan terasa tertekan dgn Ekonomi lagi. Harap DSNR dapat menyelesaikan masalah rakyat semoga DSNR dpt kembali menjadi pemimpin no.1 Kami 🀲🏻 inshallah Aamiin.

    ReplyDelete
  28. Sanggat setuju dan sanggat memelukan pada keadaan masa sekarang yg amat memelukan nya.... Diharap faham dengan keadaan ekonomi kami yg tak menentu dan tak seberapa sekarang ni

    ReplyDelete