Bantuan Kewangan Sebanyak RM1000 Untuk Setiap Isi Keluarga

 

Pada penguguman khas yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri , Ismail Sabri Yaakob yang telah menyenaraikan insiaitf - inisiaitf kerajaan untuk mangsa banjir terkesan dengan teruk.

SENARAI INSIAITF 

  • Bantuan Wang Ihsan (BWI) sehingga RM1,000 akan diverikan kepada ketua isi rumah yang terkena banjir dengan teruk dan bantuan kematian sehingga RM10,000 akan disalurkan kepada waris mangsa
  • Bantuan pembelian barang keperluan sehingga RM2,500 untuk mangsa yang mengalami kerosakan peralatan/barangan rumah akibat banjir yang teruk sehingga ditenggelami air.
  • Bantuan rebat pembelian barangan elektrik sebanyak RM500 untuk menggantikan barangan elektrik yang rosak
  • Bantuan baik pulih rumah mempunyai 2 kategori , kategori yang pertama adalah kerosakan yang tidak teruk akan diberikan bantuan sebanyak RM5,000 manakala kerosakan yang serius akan menerima bantuan sebanyak RM15,000 sehingga RM56,000.
  • Bantuan baik pulih kenderaan sehingga RM1,000 kepada mangsa banjir

Untuk pengetahuan anda semua , bantuan yang disediakan oleh kerajaan secara keseluruhannya adalah sebanyak RM61,000 dengan ini diharapkan melalui inisiatif-inisiaitf yang diberikan oleh kerajaan dapat meringankan beban kepada mangsa banjir dan dapat menajalani kehidupan seharian dengan selesa semula.


Post a Comment

6 Comments

  1. Dah tu org yg x kene banjir tp terjejas krana covik sampai sekarang xde kerja mcm mane, semakin hari semakin bodoh je org2 kerajaan yg naik sekarang otak taruk dekat kepala lutut,kau org takpe la gaji mahal celake.. cube datang tengok rakyat ni mcm mne sampai nk belanja bulan2 pun sesak bodoh punye rambut uban harap2 la kau ni jatuh miskin aku nk kau rasa mcm mne kite org rase baik kau mampud la senang sial betul la.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btl tu.org2 yg tk kena banjir ni mana nk carik duit ? Dgn kerja tk de .dgn gaji ckup bln pun celah taik gigi je.dgn nk beli susu pampers anak cukup ke dgn pendapatan rm1200 sebulan ? Agak2 lah tok uban

      Delete
  2. Macam macam bantuan tapi nak tahu kenapa bntuan KWSP yang 5000 tu hanya 3 kali je yang lebih mana

    ReplyDelete
  3. Kami mahukan wang kami kwsp 10k one off ....pm mail ni makin shok sendiri nampaknya.... rata rata rakyat dah bebulu ngan pm mail ni...tak baca komen rakyat ke kat fb awak ni pak mail oii...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum pak menteri...dri segi bantuan yg sy lihat kebanyakan nya yg sudah berkeluarga habis yg BUJANG mcm mna pulak gaji kmi bkn byk mna pon..knp ssh sgt nk approved pengeluaran duit KWSP kmi..itu duit kmi dan kmi ada hak utk bawak keluar..

    ReplyDelete
  5. Dah letih merayu pd pemimpin yg katanya perihatin Rakyat..drp zmn BN ke PH ke PN...nampaknya 2×5 sama shja tiada perubahan..masih dasar yg sama..tiada penelitian & tiada pertimbangan samada PM..MOF...Pengarah Jbtn.

    Saya dh berusia masuk 55 tahun 2022..Hampir 2 tahun tidak bekerja kerana mslh kesihatan(sila semak akaun kwsp).
    Saya penerima BPN kategori bujang.Sedangkan saya Duda yg perlu byr nafkah tanggung ank2 dlm jagaan bekas isteri.
    Perlu bayar rmh sewa..bil & sbgainya.
    Tetapi dgn RM100 yg krjaan bagi apa yg mampu sya buat???...Tolonglh fikir sama wahai wakil rakyat.
    Perihatinlah sikit pd kami ni..
    Dah letih merayu ibarat anjing menyalak bukit..

    ReplyDelete